UMur Margareth Pada Hari Ini


2011-05-18

Praktikal di Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Afzan Part II


Ok , hari ni aku update lagi blog tentang praktikal aku di SMK Tengku Afzan . Haha ~ Seronok jugak kongsi cerita and pengalaman mengajar ni kan .. 

Ok , hari ni Rabu kan . So , dalam jadual aku mengajar 3 kelas hari ni . 2 masa tok kelas 2 Bijak , 1 masa tok kelas 2 Jaya dan 2 masa lagi tok kelas 2 Dinamik . 2 masa pertama aku masuk kelas 2 Dinamik . Kelas tu memang cool . Hari ni aku buat aktiviti dengan dieowang .
Aktiviti kotak bergerak . Alaaa , kotak bergerak . Bila kita mainkan muzik , kotak tu akan  dipasskan kepada orang lain . Tahu kan ? Itu lah dia .. Hahaha ~ Dieowang pun nampak seronok gak . Cause bagi aku kelas 2 Dinamik ni lah paling ok antara keempat-empat kelas yang aku ajar . Dieowang sporting . Berbeza dengan keadaan di U . Kalau macam semester lepas , dalam kelas EDU dan Kaedah Mengajar kan . Student aku ok . Sporting . Lawak . Aktif . Nak mengajar pun senang cause semua bagi cooperation . Hahaha ~ Ye lah . Dah yang jadi student aku ialah member2 kelas aku sendiri . Mana tak nye . Hahha ! Mengongs . Then , environment now TERsangat2 lah berbeza . Now kat sekolah . Kena face dengan murid2 yang sebenar . Aduhhhh . Memang payah nak aplikasikan semua yang aku telah belajar kat U dulu . -.-'

Ok2 . Back to the basic . Heh ~ Mase tengah buat game tadi tu , ade gak student yang aktif and pasif . Yang aktif ni , aku tau lah sape kan . Memang orang yang selalu je menjawab segala bentuk soalan aku . Then yang pasif pula , budak2 Chinese yang degil tu lah . Orang yang sama . Bila aku tanye soalan kat budak2 Chinese tu , boleyh pulak die tanye balik soalan tu kat aku . Rasa nak hentak2 penyek2 kepala dieowang tadi . Degil . Aku suruh salin jawapan ke , note ke . Dieowang refuse nak salin . Tu lah aku tanye " Eh Amoi , saye tengah bercakap dengan manusia ke tunggul kayu yang sedang bergerak? " . Terus buat muka . Kesah pulak aku dengan muka dia tu . Ouh please lah . Tak takot ponnnn ... Wekkkss . Student Indian dan Malay ok . Lepas tu aku terus asingkan ketiga2 budak Chinese tu . Nak tak nak , dieowang kene ikut cakap aku jugak . Haha ~ Tapi bila kat luar kelas , dieowang tegur aku pulak . Pelik . Hish3 ~ 

Then masok kelas 2 Bijak, last 2 period . Hah ~ Hari ni aku bawak dieowang p buat revision kat bengkel kayu dan logam . Macam biasa , budak yang degil - Kavi . Selalu je nak melawan cakap aku . Die cakap " Aiya Teacher . No need go to Bengkel lah . So panas there . " Haha ~ Like I care . Aku cakap " I just give you 5 minutes to go there " . Tu je ayat aku . Cepat2 dieowang packing even though kebanyakkan daripada mereka memberontak . Haaa ~ Kene keras sikit . Bila sampai je kat bengkel , aku terus edarkan soalan untuk dieowang buat revision . Dieowang buat lah keje masing2 . Tapi in low volume of voice lah . Cause kat bengkel sebelah , si Steff tengah sibuk mengajar pasal topik Tanaman Hiasan . Haha ~ Si Ashley pulak sibuk2 tanye soalan kat aku . Tak habis2 soalan dari mulut die tu . Potpetpotpet . Kadang2 letih gak nak melayan karenah dieowang ni . Hehe ~ Takpe2 . Mula2 ni aku just tengok perangai mereka macam mane . Then , bila aku mula mengajar nanti . Tahu lah aku nak buat macam mane kan . Heh ~ 

Budak2 kat sini kenalah dididik dengan cara yang lembut tapi tegas sebenarnya . Tak boleh nak paksa2 mereka on the spot . Nanti makin memberontak . Macam si Kavi tu . Walaupun dia tu agak stubborn . Tapi bila aku cakap lembut2 dan cakap baik2 dengan dia . She's ok . Tapi kene tengok jugak budak2 ni . Tak boleh bagi muke sangat . Huhu . Hope boleyh lah menempuhi sesi praktikum ni dengan jayanya .. Amen . 

0 pot pet pot pet:

Post a Comment